Poradenství pro rodiče a prarodiče
Jako rodiče chceme dělat všechno správně, dítěti dát to nejlepší, maximálně ho rozvinout, ochránit ho od všeho zlého. Ani jedno z toho (nebo to, co za to pokládáme) není možné, protože jsme obyčejné lidské bytosti, stejně jako naše dítě a v proudu života nemáme vše pod kontrolou.
Nejsem příznivce pravd o výchově, zařazování rodičů a dětí do určitých „přihrádek“ a typů. Výchova je vždy setkání jedinečných bytostí, s jedinečnými povahami, temperamentem, historií, přístupem k životu, v určitém životním období. Významným prvkem je také výchova v původní rodině rodičů.
Vždy je dobré se na obtížnou část této oblasti podívat z více úhlů pohledu a s přihlédnutím k jedinečnosti všech zúčastněných.
Výchovně obtížné situace:
- neposlušnost dítěte, vzdor (větší než je běžná norma)
- zvláštnosti v chování dítěte (strachy, nespavost, sebepoškozování, ulpívavost)
- nadměrná závislost dítěte – na věcech, činnostech, osobách…
- neurotické projevy dítěte (kousání nehtů, škrábání, kroucení vlasů apod.)
- počůrávání
- koktání
- mutismus (dítě v určitých situacích, v určitých prostředích nebo s některými osobami není schopné mluvit)
- jiné vady řeči
- žárlivost na sourozence
- nevyjasněné hranice v rodině – rodiče/ prarodiče
- a další
Školská problematika – jak přistupovat k dítěti při:
- poruchách učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie apod.)
- diagnózách, které zasahují do procesu učení: ADHD (porucha soustředění s hyperaktivitou), lehká mentální retardace, různé vady řeči, sociální nezralost a další
- při zjištěné šikaně
- při strachu ze školy
- při potížích ve školním kolektivu
- a další
Těžké rodinné křižovatky:
- rozvod, rozchod rodičů
- úmrtí pro dítě důležité osoby
- onemocnění člena rodiny
- příchod nového partnera/ky rodiče, případně i jeho dětí
- a další