Poradenství pro rodiče a prarodiče

Jako rodiče chceme dělat všechno správně, dítěti dát to nejlepší, maximálně ho rozvinout, ochránit ho od všeho zlého. Ani jedno z toho (nebo to, co za to pokládáme) není možné, protože jsme obyčejné lidské bytosti, stejně jako naše dítě a v proudu života nemáme vše pod kontrolou.

Nejsem příznivce pravd o výchově, zařazování rodičů a dětí do určitých „přihrádek“ a typů. Výchova je vždy setkání jedinečných bytostí, s jedinečnými povahami, temperamentem, historií, přístupem k životu, v určitém životním období. Významným prvkem je také výchova v původní rodině rodičů.

Vždy je dobré se na obtížnou část této oblasti podívat z více úhlů pohledu a s přihlédnutím k jedinečnosti všech zúčastněných.

Výchovně obtížné situace:

  • neposlušnost dítěte, vzdor (větší než je běžná norma)
  • zvláštnosti v chování dítěte (strachy, nespavost, sebepoškozování, ulpívavost)
  • nadměrná závislost dítěte – na věcech, činnostech, osobách…
  • neurotické projevy dítěte (kousání nehtů, škrábání, kroucení vlasů apod.)
  • počůrávání
  • koktání
  • mutismus (dítě v určitých situacích, v určitých prostředích nebo s některými osobami není schopné mluvit)
  • jiné vady řeči
  • žárlivost na sourozence
  • nevyjasněné hranice v rodině – rodiče/ prarodiče
  • a další

Školská problematika – jak přistupovat k dítěti při:

  • poruchách učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie apod.)
  • diagnózách, které zasahují do procesu učení: ADHD (porucha soustředění s hyperaktivitou), lehká mentální retardace, různé vady řeči, sociální nezralost a další
  • při zjištěné šikaně
  • při strachu ze školy
  • při potížích ve školním kolektivu
  • a další

Těžké rodinné křižovatky:

  • rozvod, rozchod rodičů
  • úmrtí pro dítě důležité osoby
  • onemocnění člena rodiny
  • příchod nového partnera/ky rodiče, případně i jeho dětí
  • a další